Projekat: Stranke o problematici bezbednosti u izbornoj kampanji
19Apr2016

Analiza Centra u Danasu: NATO kao tema koalicija i stranaka

Dnevni list Danas objavio je analizu Centra o zastupljenosti izjašnjavanja stranaka o NATO u predizbornoj kampanji u svom posebnom dodatku "Izborna groznica". List navodi rezultate analize Centra po kojoj je pitanje (ne)pristupanja NATO bilo  najzastupljenija tema u dosadašnjem toku predizborne kampanje u odnosu na sve druga pitanje iz šireg kruga tema povezanih sa pitanjima bezbednosti.
 
List dalje navodi da je prvi razlog za to, obeležavanje 17. godišnjice NATO bombardovanja 24. marta, koje je palo u vreme predizborne kampanje, što su gotovo sve stranke iskoristile za izjašnjavanje o ovom događaju uključujući i protesne skupove. Iz redova stranaka koje participiraju u vladajućoj garnituri, najeksplicitniji u osudi ove vojne akcije koja je jasno označena kao „agresorska“ bili su predstavnici Socijalističke partije Srbije (SPS), stranke koja je i kreirala i vodila spoljnu i unutrašnju politiku Srbije u vreme bombardovanja.
 
Drugi razlog za veliku učestalost tema vezanih za NATO u predizbornoj kampanji je nastojanje desno orijentisanih stranaka – koalicije Demokratske stranke Srbije (DSS) -Dveri, kao i Srpske radikalne stranke (SRS), da istaknu osudu NATO, uključujući nedavno potpisivanje Zakona o potvrđivanju Sporazuma sa NATO, kao okosnicu svoje izborne kampanje.
 
Pitanje potrebe referenduma povodom ulaska u NATO pojavilo se kao pokazatelj razlika između predsednika SNS i Vlade Aleksandra Vučića, koji je nastojao da i eventualni referendum postavi u kontekst nepotrebnog trošenja novca i vremena (već viđena doskorašnja argumentacija za nepotrebnost vanrednih izbora), i predsednika Srbije Tomislava Nikolića. Iako više nije formalno član SNS, Nikolić se jasno opredelio u ovoj kampanji, pa se i njegove izjave moraju uzimati u obzir, posebno imajući u vidu stav da je povodom eventualnog uključivanja u NATO potrebno izjašnjavanje građana na referendumu. Interesantno je da Nikolić koji se otvoreno protivio usvajanju Zakona, u svom saopštenju povodom obeležavanja godišnjice bombardovanja NATO, nije u tekstu pomenuo ovu organizaciju imenom.
 
Monitoring je rađen na osnovu analize štampanih medija (sve dnevne novine i nedeljnici: NIN, Vreme, Pečat, Nedeljnik, Newsweek, Svedok, Geopolitika, Novi magazin), TV (informativne emisije/Vesti i Dnevnici sa: RTS1, RTS2, Prva, Studio B, B92, Happy, Pink, Naša TV, N1, i političkih emisija Oko magazin, Upitnik, Da možda ne, Ćirilica i Tako stoje stvari).
 
Opširnije o rezultatima analize predizborne kampanje pročitajte ovde i ovde.