Em se skuplja, em se širi: Pogled na globalizaciju tržišta rada iz ugla radnika i poslodavaca iz Srbije
Rezultate istraživanja predstavio je Ljubivoje Radonjić, istraživač saradnik u CENTRU, 23. marta. Portal Poslovi Infostud je bio partner CENTRA u ovom istraživanju.
Porast tražnje za radnicima na daljinu iz Srbije predstavlja deo globalnog fenomena okretanja kompanija širom sveta ka angažovanju radnika na daljinu - u zemljama koje imaju obrazovanu radnu snagu i niže cene rada. Ovi radnici se vrlo često nazivaju – telemigrantima, radnicima koji su u svojim domicilnim zemljama, a „sede u kancelarijama poslodavca u drugim zemljama“.
Tokom 18 meseci, broj oglasa stranih poslodavaca koji nisu registrovani u Srbiji na platformi Poslovi Infostud porastao je za gotovo pet puta, sa oko 30 oglasa krajem aprila i tokom maja 2020. na 132 oglasa u septembru 2021. godine.
Najveći broj poslodavaca koji su angažovali radnike iz Srbije su iz SAD (45%) i EU-27 (36%) dok ostatak čine poslodavci iz Azije. Među evropskim zemljama nijedna se nije izdvojila kao dominantan poslodavac. Ipak najveći broj oglasa dolazi iz Švedske (7%) Interesantno je da i poslodavci iz regiona takođe prepoznaju potencijale našeg tržišta rada. Tako je iz Bugarske je u posmatranom periodu došlo čak 5,7, a iz Hrvatske 1,7 odsto ponuđenih poslova.
U posmatranom periodu najtraženiji su bili radnici iz oblasti IT i razvoja softvera, ali je zahvaljujući procvatu tehnoloških rešenja za komunikaciju na daljinu, broj profesija iz kojih se angažuju radnici na daljinu proširen i na sektore farmacije i zdravstva, saobraćaja i infrastukture, autoindustrije i građevinarstva.
Analiza CENTRA pokazuje da se gotovo 46% oglasa odnosilo se na IT poslove i razvoj softvera. U 18% odsto objavljenih oglasa strani poslodavci tragali su za kandidatima i kandidatkinjama za rad u oblasti profesionalnih usluga. Znanje i veštine u oblasti prodaje i marketinga bile su tražene u oko 15% oglasa, dok se oko 12% publikovanih oglasa odnosilo na ponudu za rad na nešto jednostavnijim, administrativnim poslovima.
U oglasima su traženi radnici sa viskom stručnom spremom i sa iskustvom, ali je bilo i poslova za studente. U oko 20 odsto oglasa u oblasti IT i razvoja softvera bilo je naglašeno da se traže senior ili medior profesionalci, dok je u oko 17% ponuđenih poslova u IT sektoru ostavljena mogućnost studentima da konkurišu.
Gotovo svi poslodavci nudili su posao sa punim radnim vremenom (95% publikovanih oglasa) dok je veoma mali broj njih nudio zaposlenje sa nepunim ranim vremenom.
Uzimajući u obzir sve ponuđene onlajn poslove za koje postoji informacija o visini plate, prosečna bruto zarada srpskog radnika za rad za stranog poslodavca se procenjuje na oko 1.200$ na mesečnom nivou. Ipak ovaj podatak treba uzeti sa rezervom jer je među 1344 oglasa koje su dali poslodavci samo u 343 naveden iznos zarade.
Analizom CENTRA obuhvaćeni su i podaci o prosečnom broju aplikacija koje su srpski radnici poslali na ove oglase. Najviše kandidata javilo se na oglase za pozicije u oblasti pozivnih centara (u proseku 530) i ljudskih resursa (460) i na poslovima u administraciji (413).
„Ovi brojevi pokazuju kako brojnost raspoloživih kadrova tako i činjenicu da ove poslove mogu da obavljaju ljudi sa različitom školskom spremom. Na oglase u oblasti IT i razvoja softvera, prosečno se prijavljivalo svega 40 kandidata što reflektuje nestašicu ove radne snage, koja je vidljiva i na lokalnom tržištu“ rekao je Ljubivoje Radonjić, istraživač saradnik u CENTRU.
„Uočeni trendovi važni su kako za mlade ljude iz Srbije koji u domaćoj ponudi poslova ne mogu da nađu one koji ogovaraju njihovom znanju veštinama ili interesovanjima, tako i domaćim poslodavcima koji se suočavaju sa konkurencijom iz inostranstva za već deficitarnom radnom snagom.
CENTAR će nastaviti da proučava ove trendove koji mogu imati uticaj kako na nivo zaposlenosti tako i na migracione trendove i nivo zarada u zemlji“, dodao je Radonjić.
Milorad Petrović i Milutin Marinović, iz inicijative Digitalna zajednica podelili su sa publikom iskustva i saznanja koja ova krovna organizacija srpskog digitalnog ekosistema i oni lično imaju sa ovim tipom rada, dok je Miloš Turinski, PR menadžer u Poslovi Infostud govorio o trendovima na srpskom tržištu rada, fluktuaciji radne snage i migracijama.
Na konferenciji je otvorena i druga dimenzija o globalizaciji radne snage, a to je angažovanje visokoobrazovane radne snage na daljinu iz inostranstva u domaćim kompanijama. O ovome je govorio Nebojša Matić, vlasnik i CEO kompanije MikroElektronika, koja već godinama angažuje radnike iz inostranstva. Matić je istakao ključne prednosti zapošljavanja kadrova iz inostranstva i zaključio da bi Srbija u budućnosti mogla da postane značajan “uvoznik” radne snage.