Projekat: Gig ekonomija u Srbiji: Ko su digitalni radnici iz Srbije i zašto rade na globalnim platformama?
24Sep2018

Digitalni radnik mesečno zaradi manje od 1.000 dolara

Zarade digitalnih radnika zaposlenima u drugim sferama čine se nedostižnim. Da li je realan dobitak toliko veliki i koji su nedostaci ovakve vrste rada? Koje su još osobenosti digitalnog rada i radnika? Na ova pitanja iz Centrovog istraživanju o digitalnim radnicima u Srbiji za „Politiku“ govorila je programska direktorka, Branka Anđelković (objavljeno 24.septembra 2018).

Iz podataka sa kojima je Anđelković upoznala čitaoce  zaključuje se da digitalni radnik u Srbiji prosečno ima 33 godine, a gotovo polovina njih živi u Beogradu. Najviše njih angažovano je u oblasti razvoja softvera, potom ih ima u kreativnoj industriji i multimedijalnom radu, a tek na kraju su uposleni na poslovima prevođenja i pisanja.

Glavni razlozi za uključivanje na platformu je sticanje dodatnog novca, što navodi 28 procenata učesnika, ali i bolja plata u odnosu na tradicionalni posao (17 odsto). Da nije moglo da nađe drugi posao, izjasnilo se 12 odsto učesnika ankete – otkriva Anđelkovićeva i dodaje da je anketa pokazala i da je prosečna bruto plata za muškarce oko 1.000 dolara, a za žene oko 217 dolara nedeljno.

Visoke prosečne vrednosti zarada su, ipak, slika malog broja uspešnih digitalnih radnika, koji zarađuju značajno više od ostatka svojih kolega. Faktički, samo osam odsto žena i 11 procenata muškaraca zarađuje više od 1.000 dolara bruto nedeljno. Ovaj podatak o prosečnoj zaradi ipak treba sagledati i uz podatke o profitabilnosti nekih veština. IT i poslovi iz oblasti kreativne industrije donose više novca od pisanja i prevođenja. Muškarci češće obavljaju poslove u oblasti IT industrije, dok su žene učestalije angažovane na poslovima pisanja i prevođenja tekstova – nabraja Anđelkovićeva.

Tekst je preneo i portal B92 i Bizlife.